Cerita 'Seorang' Lalat dan 'Seorang' Nyamuk serta 'Seorang' katak di bawah tempurung

Lalat....
lalat ni secara umumnya menyusahkan org
lalat ni hanya akan berada setempat bila ada makanan ditempat beliau
lazimnya jika tidak ada makanan
mereka akan terbang sana sini
sehingga tempat bersih nampak kotor
bila dah letih terbang
hinggap sana
hinggap sini
kalaulah seorang lalat ni boleh aku tepuk
aku tepuk kuat2
pastu aku cakap
"HA MATI KAU!!!"

Nyamuk..
nyamuk dengan lalat sinonim sikit sifat mereka
terbang sana sini
cari makan
cuma cara mereka cari makan
mereka suka cucuk2 orang
ish kalau mereka cucuk2 aku..
nak jerk aku tepuk..
pastu cakap
"AMEK KO!!!"

ha itulah jenis manusia yang ada
menyusahkan hidup orang lain
yang harus kita hadapi
hampir setiap hari
tetapi ade satu lagi jenis manusia aku x sebut
Katak!!

Katak!
katak yang berada di bawah tempurung
hanya mahu duduk setempat
tanpa mahu bergerak
sedangkan beliau nampak
segala keindahan dihadapan mereka
tapi ..
disitulah mereka
hanya mahu melihat
merenung nasib diri
tapi terlalu malas berubah
untuk melompat ke arah keindahan itu

lalat...nyamuk....katak...
jenisnya berbeza
wataknya berbeza
tapi yang nyatanya hanya satu...
MENYUSAHKAN KAN HIDUP ORANG LAIN

No comments: